Tekstgrootte
SWPBS is de afkorting van Schoolwide Positive Behavior Support. Een schoolbrede aanpak om gewenst/goed gedrag te ondersteunen/bekrachtigen. Wat doen we op school: Leerlingen weten welk gedrag van ze wordt verwacht Vanuit de gemeenschappelijke waarden respect veiligheid verantwoordelijkheid betrokkenheid heeft het schoolteam gezamenlijk bepaald welk gedrag van kinderen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om de school worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd en visueel gemaakt.
De gedragsverwachtingen worden regelmatig geoefend en herhaald, zodat leerlingen precies weten wat er van hen wordt verwacht. Zo is het makkelijker om het gewenste gedrag te laten zien.
Om goed gedrag structureel aan te moedigen, heeft de school een beloningssysteem geïntroduceerd dat door alle medewerkers van de school wordt gebruikt. De aandacht voor ongewenst gedrag wordt klein gehouden. Wanneer een leerling zich niet aan een gedragsverwachting houdt, volgt een consequentie. Voor zowel leerlingen als leerkrachten is duidelijk hoe die consequentie er uitziet.
Veel scholen hebben een protocol wat te doen als er gepest wordt op school. Een reactief plan dus, er wordt gehandeld als er gepest wordt. Op een PBS school als de Anne Frank school werken wij pro-actief. Dat betekent dat wij een pest preventie protocol hebben. Pestpreventie op de PBS wijze leert kinderen pestgedrag te negeren, waardoor een pester zich niet meer stoer zal voelen. Hierdoor neemt de kans op nieuw pestgedrag af. Deze pestpreventie verkleint niet alleen het aantal incidenten van pestgedrag, maar verhoogt ook het aantal gewenste reacties van slachtoffers van pestgedrag.
Gedragsincidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Het PBS-team van de school weet hierdoor precies wat er gebeurt op en rond de school en wie erbij betrokken zijn. Zo kan gericht actie worden ondernomen. Leerlingen die opvallend veel registraties ontvangen, worden door het PBS-team met aandacht gevolgd. In overleg met de leerkracht wordt bekeken welke ondersteuning nodig is. Op deze manier wordt er snel ingegrepen en kan een risicovolle ontwikkeling voorkomen worden.
Voorbeeld: Het blijkt dat er vóór schooltijd veel incidenten worden geregistreerd op het schoolplein. De school onderneemt direct actie:
• Er worden duidelijkere afspraken gemaakt over het gewenste gedrag op het schoolplein.
• Deze afspraken worden actief aangeleerd bij de leerlingen.
• De conciërge en schoolleiding is voor schooltijd op het plein aanwezig en beloont gewenst gedrag.